Diverse vormen van intelligentie die te weinig aandacht krijgen
Diverse vormen van intelligentie die te weinig aandacht krijgen. Als je terugdenkt en kijkt op je eigen schooltijd, wat komt er dan boven? Vaak heeft dat niets meer met de lesstof te maken. Misschien dat je het lezen van die stapel boeken voor je eindexamen voor de geest kunt halen. De rest, ach, je hebt het gedaan, eigenlijk moeten doen. Diploma gehaald en daarna aan de slag.
Wat je vaak wel kunt herinneren, is de beleving. Of je gepest werd, populair was, het schoolreisje naar het buitenland. School maakt in onze eerste 20 jaar een groot gedeelte uit van ons leven. We worden er naartoe gebracht en gaan mee in een stroom. Of datgene wat ze ons aanbieden qua lesstof en hoe ze het aanbieden, staan we natuurlijk als kind zijnde niet bij stil. Maar ook onze ouders eigenlijk niet.
Toch begint er in het onderwijs geluiden te borrelen dat het huidige systeem, waarmee jij ook bent wijs gemaakt, zo langzamerhand wel eens op de schop mag. Er wordt namelijk eigenlijk maar één vorm van intelligentie ontwikkeld, terwijl er diverse vormen van intelligentie zijn. Als de aandacht niet op al onze vormen van intelligentie is gericht, lopen we op volwassen leeftijd vast.
En dat blijkt ook. We stoppen onze hele ziel en zaligheid in ons werk. Dat nemen we bloedserieus, het lijkt wel alsof we er voor getraind zijn. En al het andere in ons leven, wat wellicht nog zomaar belangrijker zou kunnen zijn, bungelt er bij.
We zeggen bijvoorbeeld, liefde is een vak. Nou, zeggen wij dan van Nieuwe Tijd, wie heeft dit vak onderwezen gekregen? Niemand. Dit mag je al doende tijdens je leven leren. Dat betekent pijn en verdriet ervaren. Dat zou je jezelf toch liever besparen. Liefde is de kracht om uit te leven, die intelligentie hebben ze je niet mee gegeven. Het huidige systeem is er volledig op gericht om goede werknemers te kweken.
Maar er zijn nog andere vormen van intelligentie die ook ontwikkeld dienen te worden. En die ontbreken stuk voor stuk. Neem ieder zijn creatief vermogen! Door het huidige systeem wordt dit volledig onderdrukt.
Terwijl creatieve intelligentie er voor zorgt dat je oplossingsgericht bent, je eigen boontjes leert te doppen. Het geeft je onafhankelijkheid, volwassenwijsheid. Maar schijnbaar is er ooit voor een klassikaal systeem gekozen, waar we leren stil te zitten, te luisteren en te gehoorzamen.
Dat je dit later gaat merken, iedereen ontkomt er niet aan, geeft medium Zenna van Nieuwe Tijd aan. Een relatie starten, kinderen opvoeden. Hoe doe je dat in de praktijk? Dan zeggen we, ja daar bestaat geen handboek voor. Dat klopt, maar wil niet zeggen dat je dan maar in het diepe gegooid moet worden. Wat bij de meeste dus wel gebeurd.
Het wordt de hoogste tijd voor een omslag voor wat betreft onze ontwikkeling in onze eerste 20 levensjaren. Veel meer het onderwijs toegespitst en afgestemd op het individuele kind, waarbij spelen, ontdekken, communicatie een vast onderdeel worden. Waarbij gesproken wordt over verbinden met elkaar. Hoe je dat op een fijne manier kunt don. Zodat je later het als de normaalste zaak van de wereld gaat zien, geeft medium Zenna van Nieuwe Tijd aan.
Nu spreken wij dagelijks heel veel mensen op de chat, die hierin zijn vastgelopen. Ze hebben al hun tijd, energie in hun werk gestoken. Dat was immers de boodschap die je hebt meegekregen. Maar relationeel wil niets lukken. Het contact met de kinderen en hoe je dat het beste aanpakt, geen kaas van gegeten.
Het zal niet alleen onszelf heel veel goed doen. Maatschappij breed gaan wij hier er zeker door op vooruit. Door al de intelligenties die een mens heeft, te stimuleren in een kind. Dan pakken we ook onze spirituele intelligentie mee. Dat zou wel heel erg mooi zijn, als dat gaat gebeuren.